خواب کودک


امروزه براساس شواهد علمی خواب یکی از اصلی ترین معیار ها در سلامت جسم و روان ادمی است . هردردی به بی خوابی منتهی میشود و هر خواب خوبی ارامش و شادی را در پی دارد. ساعات خواب طلایی که معمولا از 12تا 12/5 شب شروع می شود و تا 4 الی 4/5 صبح ادامه می یابد از مهم ترین ساعات خواب است و در واقع اگر در این ساعات انسان در خواب عمیق نباشد می شود گفت که خواب های دیگرتقریبا بی فایده است . در این ساعت ها بدن بزرگسالان سلول های از بین رفته را ترمیم می کند و دوباره به چرخه ی زندگی برمی گرداند و بدن کودکان و نوجوانان سلولهای جدید می سازد و به رشد و نمو انها منتهی می شود . باید توجه داشت این مهم درصورتی به طور کامل انجام می شود که قبل از رسیدن به خواب طلایی یعنی 12شب بدن انسان به مرحله به خواب کامل رسیده باشد یعنی کودک و نوجوان یا فرد بزرگسال باید حدود ساعت 10الی 10/30 بخوابد و کم کم  بعد از یک تا یک و نیم ساعت بدن به خواب عمیق فرو رود تا با امادگی کامل وارد خواب طلایی شویم .هر ساعتی که دیر تر از این بخوابیم قسمتی از خواب طلایی را از دست می دهیم مثلا اگر ساعت 11/30بخوابیم حدود 1/5ساعت از خواب طلایی و فرصت ترمیم یا رشد سلول های جدید را از دست می دهیم .


در پایان تاکید میکنم خواب طلایی برای بزرگسالان واجب و برای کودکان و نوجوانان واجب تر است .ان شاالله در مطالب بعدی در مورد و چگونگی خواباندن کودکان در ساعت مقرر صحبت خواهیم کرد .

 

   مجید خالقی روان شناس تربیتی