اوقات فراغت

آن چه در اینجا مورد بررسی قرار می دهیم اوقات فراغت کودکان در دوران تعطیلات تابستان است.و مشخصا گروه سنی دبستان(شش تا دوازده سال).امروزه دغدغه والدین به خصوص مادران پیشرفت هرچه سریع تر کودکانشان در زمینه های گوناگون است.

 

سوالاتی که پی در پی مطرح می شودمبنی بر پر کردن هر چه غنی تراوقات فراغت بچه ها چنان که مبادا ساعاتی از روز را به بطالات بگذرانند وبچه ها ی دیگر چنان گوی سبقت را دزدیده اند که فرزند آنان مباداعقب  بماند.این معزل جوامع در حال توسعه امروزی است داعیه پیشرفت وبرآمدن آمال والدین، از طریق فرزندانشان

 

تعطیلات تابستان که شروع میشود،آغاز حرکت است ،ثبت نام در کلاس های متعدد از موسیقی زبان انگلیسی گرفته تا ریاضی و کامپیوترو...والبته ورزش،اگر توانی برای بچه مانده باشد. جوری می شود که بچه ها مدرسه رفتن را به تابستانشان ترجیح می دهند.

 

سوالات متعدد که پرسیده می شود این است که :حالا که ما داریم برای بچه ها از لحاظ مادی و معنوی وقت می گذاریم چه کنیم که حداقل مفیدتر باشد،وقت وسرمایه مان هدر نرود.

 

آنچه امروزه در کشورهای پیشرفته اروپایی وآسیایی ژاپن وبرخی ایالتهای امریکا که از لحاظ آموزش سرامد است به این ترتیب است که بچه ها برای کاربردی بودن آموزش احتیاج دارند به یک سوم استراحت از زمان آموزش، یعنی تقریبا هر سه ماه ،یک ماه استراحت ومفهوم از استراحت تعطیلی مطلق هر نوع آموزشی است.

 

کشور ما نیز به تبعیت تقریبی از همین روش بعداز شکل گیری آموزش وپرورش به شکل مدرن امروزی،به روش نه ماه آموزش وسه ماه استراحت شکل گرفت که البته به طبع وضعیت اقلیمی کشور ما که در ناحیه گرم وخشک است وبیشترین وسعت کشورتابستان های بسیار گرمی دارد ترجیح به تعطیلی تابستان شده است.

 

حالا می رسیم به این مد جدید، تابستان وزمستان نداریم همچنان آموزش ادامه دارد. اینجا مثال کشور دانمارک را می زنیم کشوری که آموزش را بیشتر از طریق رشد خلاقیت وبازی میدهند وتعطیلات هم به همان شکلی است که توضیح داده شده سه به یک. اما در طول مدت تعطیلی کودک تنها به فراگیری وآموختن آن چیزی می پردازد که مورد علاقه اش است .گاهی ما تصور می کنیم فرزند ما نیز به تمام کلاس ها که می رود علاقمند است ،اما واقعیت این است که علاقه را نیز ما به فرزندمان تلقین می کنیم اینکه در جمعی بچه با چه توجه خاصی چند جمله انگلیسی میگوید ومورد تشویق اطرافیان قرار می گیرد چنان این تصور برایش القا میشود، که من استعدادم در فراگیری زبان زیاد است.

 

چیزی که در اینجا باید توجه کرد این است،حجم انبوه آموخته ها در مغز کودک چنان تل انبار می وشود و چون زمانی برای ریکاوری نیست وباید بلافاصله بعد از تابستان به مدرسه برود شاید در ابتدای سال تحصیلی به مدد آموزشهایی که دیده است پیشرفتش از دیگر دانش آموزان بیشتر باشد اما به یک باره متوقف میشودچون مغز باید استراحت کند.

 

آنچه به عنوان یک متخصص که سالیان سال در امر آموزش فعالیت داشته  در مورد تعطیلات وآموزش می توانم به تمام مادران دلواپس ونگران توصیه کنم این است،که اگر به معنای واقعی به دنبال پیشرفت فرزندتان هستید.باید اجازه دهید که آنها این سه چهار ماه تعطیلی را تا جایی که می تواند استراحت وبازی کند،تکرار می کنم استراحت وبازی. تا آن انرژی که نه ماه آنرا در خود نگه داشته تخلیه شودوتنها اگر هم کلاسی میرود کلاس ورزش وآن هم ورزش مورد علاقه اش باشد.تا بتواند با این استراحت مغز سال تحصیلی بهتری پیش رو داشته باشد.   

مجید خالقی، روانشناس تربیتی