انجام تکالیف

مجید خالقی روانشناس تربیتی و هیپنوتراپیستباشروع سال تحصیلی ومدرسه رفتن بچه هایکی ازمسائلی که ذهن اولیارادرگیرمی کند
وتقریباهمه روزه با آن سروکاردارند، انجام تکالیف است که متاسفانه بااشتباه بعضی ازوالدین انجام تکالیف به صورت یک معضل درمی آید وسالهای سال هم بچه هارااذیت می کند وهم باعث ناراحتی پدرومادرهامی شود.چه کنیم که بچه هابرای انجام تکالیف به ماوابسته نباشندو به اصطلاح خودکارشوند؟!این کارباانجام چندتکنیک ساده بسیارراحت قابل اجرااست.
1-برای انجام تکالیف زمان تعیین کنید.این زمان بایدمعقول وقابل انجام باشد.حداکثرزمان برای بچه های ابتدایی15دقیقه درچندنوبت است:مثلا3یا4زمان15دقیقه ای بافاصله های10تا20دقیقه ای برای استراحت.این ساعت هابایدبعدازصرف ناهارواستراحت شروع شوند.
2-بعدازتعیین زمان،قواعدوقوانین راخیلی صریح وروشن وباقاطعیت(نه دادزدن) ومحکم برای بچه هاتوضیح می دهیم؛مثلاشما15دقیقه وقت داری این یک صفحه رابنویسی یااین چهارتمرین راحل کنی.
3-درزمان انجام تکالیف ازجلوی فرزندمان دور می شویم مثلاخودمان رادرآشپزخانه سرگرم می کنیم یااگر وی دراتاق است مادراتاق دیگریاپذیرایی می نشینیم وکنارکودک نمی مانیم.
4-راس ساعت تعیین شده به اوسرمی زنیم وازکم وکیف انجام تکالیف مطلع می شویم، وبه اواستراحت می دهیم.

ادامه مطلب

خواب کودک


امروزه براساس شواهد علمی خواب یکی از اصلی ترین معیار ها در سلامت جسم و روان ادمی است . هردردی به بی خوابی منتهی میشود و هر خواب خوبی ارامش و شادی را در پی دارد. ساعات خواب طلایی که معمولا از 12تا 12/5 شب شروع می شود و تا 4 الی 4/5 صبح ادامه می یابد از مهم ترین ساعات خواب است و در واقع اگر در این ساعات انسان در خواب عمیق نباشد می شود گفت که خواب های دیگرتقریبا بی فایده است . در این ساعت ها بدن بزرگسالان سلول های از بین رفته را ترمیم می کند و دوباره به چرخه ی زندگی برمی گرداند و بدن کودکان و نوجوانان سلولهای جدید می سازد و به رشد و نمو انها منتهی می شود . باید توجه داشت این مهم درصورتی به طور کامل انجام می شود که قبل از رسیدن به خواب طلایی یعنی 12شب بدن انسان به مرحله به خواب کامل رسیده باشد یعنی کودک و نوجوان یا فرد بزرگسال باید حدود ساعت 10الی 10/30 بخوابد و کم کم  بعد از یک تا یک و نیم ساعت بدن به خواب عمیق فرو رود تا با امادگی کامل وارد خواب طلایی شویم .هر ساعتی که دیر تر از این بخوابیم قسمتی از خواب طلایی را از دست می دهیم مثلا اگر ساعت 11/30بخوابیم حدود 1/5ساعت از خواب طلایی و فرصت ترمیم یا رشد سلول های جدید را از دست می دهیم .

ادامه مطلب

آسيب تماشاي تلويزيون

تحقيقات در موسسه پزشكي كودكان در امريكا

 (اي اي پي) نشان ميدهد كه تماشاي تلويزيون در كودكي خطر ابتلاي كودكان را به بيش فعالي و عدم توجه و تمركز در سالهاي بعدي زندگي را افزايش ميدهد. تحقيقات نشان ميدهد اين اسيب از سن ٧ سالگي قابل مشاهده است.
دكتر ديميتري كريستاكسي با تحقيق روي ٢٠٠٠ كودك نشان داد كه كودكان به ازاي هر ساعت تماشاي تلويزيون، ده درصد بيشتر مبتلا به بيش فعالي شده اند

طبق تحقيقات دكتر ديميتري، حركت سريع و نور و نقطه ها در صفحه ديجيتالي تلويزيون باعث تحريكات شديد و سريع مغز مي شود و اين تحريكات باعث صدمه به مغز كودك و عوارض بعد از آن مانند كمبود توجه كودك در كتاب خواندن و درس خواندن خواهد شد.

ادامه مطلب

آنچه والدین برای ورود کودکانشان به دبستان باید بدانند

این مقاله توصیه هایی اولیه ای دارد در مورد کودکان شش ساله آماده رفتن به کلاس اول.

این موضوع بسیار قابل اهمیت است اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است تا جایی که به قول دکتر ایمانی«از شیر گرفتن دوباره کودک است»که البته این از شیر گرفتن دوم به مراتب دشوارتر است.زیرا که کودک رشد کره است و به محیط اطراف واقف است و قدرت وعقل مقابله بیشتری دارد او میداند چگونه با پافشاری لجاجت به خواسته خود برسد.

کودکی که شش سال در کنار مادر و خانواده اش بوده است و به یک باره باید از محیط امن با آرامش خانه وخانواده جدا شود و وارد محیط نا آشنایی شود با ادم های جور واجور و جدید که هیچ شناختی ازانها ندارد پنج شش ساعت دور از خانواده باشد و در یک محیط شلوغ. این وضعیت برای کودک شش ساله بدون هیچ تجربه ، بسیار ترسناک است .حتی گاهی اوقات مقابله بزرگترها با چنین وضعیتی نگران کننده است اما بزرگسالان روش های رویارویی با چنین موقعیت هایی را در زمانهای مختلف تجربه کرده اند. اما کودک ما برای مقابله با آن احتیاج به کمک والدین و خانواده دارد.

ادامه مطلب

اضطراب امتحان

آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چرا از امتحان می‌ترسید؟آیا تابحال به صورت عمیق به این موضوع فکر کرده‌اید که چه عواملی در ترس و اضطراب نسبت به امتحان مؤثر بوده‌اند؟آیا در زندگی تحصیلی راههایی برای کاهش این نوع اضطراب یافته‌اید؟

بدون تردید ترس از امتحان بین دانش آموزان و دانشجویان تقریبا همه گیر و رایج است و می‌توان گفت مهمترین علت این موضوع ، نتیجه‌ای است که از امتحان بدست می‌آید. نتیجه‌ای که مدرک قبولی یا مردودی محسوب گردیده و باعث ارتقاء ، تهدید ، تشویق و یا تنبیه می‌گردد. گاهی اوقات این نتیجه می‌تواند سرنوشت را نیز رقم زند. به همین علت هر چه نتیجه ، حساسیت و اهمیت بیشتری داشته باشد، به همان نسبت می‌تواند اضطراب و ترس از امتحان گردد، که برخی از آنها عبارتند از:

 

ترس از فراموش کردن مطالب خوانده شده.سختگیری مدرسین در طی سال تحصیلی.انتظار بیش از حد والدین.عدم وجود خود باوری در فرد.نامشخص بودن سؤالات.

اکنون که برخی از عوامل ایجاد کننده ترس از امتحان مشخص شدند، لازم است عوامل کاهش دهنده این نوع ترس را نیز بدانیم. در خصوص روشهای کاهش ترس از امتحان نظرات مختلفی وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر می‌باشند:

ادامه مطلب